ترمیم معدل برای چه درسی؟

ترمیم معدل برای چه درسی؟

در ثبت نام ترمیم معدل، همواره یکی از سوالات بچه ها اینه که چه درسی رو ترمیم کنیم. تو این مقاله بهتون خواهیم گفت که چطور تصمیم بگیرید و بهترین انتخاب رو انجام بدید

برای ثبت نام ترمیم معدل در سایت آموزش پرورش به این مقاله مون سر بزن

به صرفه یا لازم؟

یکی از نکاتی که از همه مهم تره اینه که یه دانش آموز بین لازم بودن یک کار و به صرفه بودنش تفاوت قائل بشه. برای مثال درس سلامت و بهداشت رو با درس فارسی مقایسه میکنیم.

سلامت و بهداشت تاثیر ۲.۹۶ درصدی در معدل یعنی حدود ۱.۴۸ درصدی در کنکور ۱۴۰۳ داره. نمره ۱۶ سلامت و بهداشت درهر صورت بهتره ترمیم شه و این لازمه اما دیگه نمره ۱۸.۵ سلامت و بهداشت ترمیم کردنش نه لازمه و نه به صرفه است.

اما درمورد فارسی…. فارسی تاثیر ۱۸.۶۴ درصد در معدل یعنی ۹.۳۲ درصدی در کنکور داره. بنابراین ترمیم کردن فارسی در هر صورت لازمه چون خیلی درس مهم و موثریه

فایده اش چقدره مثلا؟

درمورد کنکور ۱۴۰۳ صحبت میکنیم…

فرض کنیم علی سال ۱۴۰۱ ریاضی گرفته ۱۸ و فرض کنیم فاطمه سال ۱۴۰۲ ریاضی گرفته ۱۸

تاثیر و فایده ترمیم معدل ریاضی برای علی خیلی بیشتر از فاطمه است. پس حتما علی باید درسی که ۱۴۰۱ نمره گرفته رو ترمیم کنه اما فاطمه ممکنه تصمیم بگیره که ریاضی ۱۴۰۲ رو ترمیم نکنه چون خیلی هم امیدی به تغییرش نداره و نمیخواد زمان زیادی براش بذاره

یه تعداد خاص ترمیم کنم؟

به خاطر اینکه خرداد ماه، یک زمان حساس و قبل از کنکوره و بچه ها استرس زیادی برای کنکور سراسری تیر ماه دارن، تصمیم میگیرن که یه تعداد امتحان خاص رو ترمیم کنن. این موضوع وقتی درسته که شرط های زیر وجود داشته باشه:

  • اولا باید نمراتی که نمیخواد ترمیم کنه بالای ۱۸.۵ یا ۱۹ باشه
  • دوما درس های خیلی مهم مثل فارسی و دینی شامل این داستان نمیشه
  • سوما واقعا به زمانش نیاز داره و از روی استرس این تصمیم گرفته نشه

مثلا یه دانش آموز با نمرات زیر رو تصور کنید:

نام درسنمره
فارسی ۳۱۷
عربی ۳۱۸
دینی ۳۱۶
زیست ۳۱۹
شیمی ۳۱۸
ریاضی ۳۱۸
هویت۱۸

این دانش آموز براساس سه شرط بالا میتونه زیستش رو ترمیم نکنه. اما دیگه شیمی و ریاضی و باقی دروس باید ترمیم شه. یادمون نره که هویت گرفته ۱۸ و اگر نمیرسه میتونه این رو هم نادیده بگیره اما چون زیستش رو ترمیم نکنه بهتره به بقیه بها بده.

حالا بریم چند تا مثال دیگه بزنیم تا بهتر متوجه بشید

دانش آموز شماره ۱

یه دانش آموز صفر میاد که واقعا خوب درس نخونده امسال و میخواد کمترین میزان ممکن ترمیم معدل انجام بده . نمراتش هم بر این اساسه:

نام درسنمره
فارسی ۳۱۷
عربی ۳۱۶
دینی ۳۱۶
زیست ۳۱۷
شیمی ۳۱۵
ریاضی ۳۱۵
هویت۱۸
سلامت۱۷

این دانش آموز زمان زیادی نداره پس بهتره جوری انتخاب کنه که کمتر ترمیم بده. از طرفی نمرات درس ها جوریه که دست ما رو میبنده که از درسی بگذریم. تو چنین شرایطی من میگم دیگه هویت و سلامت رو ول کنه بقیه رو حتما خوب بخونه و ترمیم انجام بده

دانش آموز شماره ۲

یه مواقعی هست دانش آموز نمراتش لب مرزه و نمیدونه ترمیم کنه یا نه

نام درسنمره
فارسی ۳۱۸
عربی ۳۱۹
دینی ۳۱۸.۵
زیست ۳۱۸
شیمی ۳۱۸
ریاضی ۳۱۷.۷۵
هویت۱۸.۲۵
سلامت۱۷.۷۵

تو چنین شرایطی همونطور که بالاتر هم گفتیم، درس های به جز فارسی و دینی که بالای ۱۸.۵ یا ۱۹ باشن لزومی به ترمیم نداره. پس ترمیم عربی برای این دانش آموز ضروری نیست. از طرفی این دانش آموز میتونه بین هویت و سلامت فقط یکی رو ترمیم کنه که کمتر معدلش ضربه بخوره. اما دیگه ریاضی و شیمی و زیست و دینی و فارسی حتما ترمیم بشه.

دانش آموز شماره ۳

یه جا هست دانش آموز یه درس یا دو درس رو توش خیلی ضعف داره و هیچ امیدی برای نمره بهتر توش نداره و از ما میپرسه که ترمیم نکنم بهتر نیست؟ وقتش رو مثلا بدم یه درس دیگه

نام درسنمره
فارسی ۳۱۷
عربی ۳۱۴
دینی ۳۱۶
زیست ۳۱۷
شیمی ۳۱۵
ریاضی ۳۱۵
هویت۱۸
سلامت۱۷

گاهی زبان یا عربی جوریه شرایطش که دانش آموز میگه خیلی وضعش توش خرابه. بچه ها توجه کنید اگر بشینید بخونید بالاخره اون نمره ۱۴ ۱۵ رو حداقل تبدیلش میکنید به ۱۶ پس نا امید نشید و حتما ترمیمش رو انجام بدید

دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید